Architect Irma van Oort
aan het woord

(KCAP)

Hier kun je groter, luxer en ánders wonen dan elders in de stad.’

De Piekstraat wordt ontworpen door het Rotterdamse architectenbureau KCAP. Een internationaal gerenommeerd architectenbureau dat overal ter wereld bouwt en vestigingen in Zürich en Shanghai heeft. Maar hun hoofdkantoor, dát zit in Rotterdam, in een oude Nestlé-fabriek aan de Piekstraat. Vlakbij de plek waar de nieuwe toren komt. Volgens Irma van Oort, partner bij het bureau, heeft de locatie alles. Oók om te wonen, mits je de potentie ziet. ‘Je moet wel een beetje willen pionieren.’

Wat maakt de Piekstraat aantrekkelijk om te wonen?

‘De sfeer! Oude fabrieken, industriële loodsen, robuuste kranen. Het water en de vrachtschepen die voorbijvaren. De ruimte die er nog is. In tegenstelling tot de meeste andere plekken in Rotterdam, kun je hier groter, luxer en vooral ánders wonen dan elders in de stad.’

Wat bedoel je met ‘anders wonen’?

‘Wonen in De Piekstraat betekent wonen op een unieke plek, met een uniek uitzicht op de stad. Het gebied is rauw en ongepolijst en zelfs door Rotterdammers nog vrij onontdekt. Er is volop ruimte om nieuwe dingen te laten ontstaan. De architectuur die wij voor de toren bedacht hebben, sluit daar helemaal op aan. De vorm is robuust en ongezouten, geïnspireerd op de omgeving. Binnen is alles mogelijk. Alle appartement zijn flexibel en naar eigen inzicht in te delen. Je kunt een loftwoning van 200 m2 creëren, maar diezelfde woning ook opdelen in verschillende kamers.’

Wat zijn de kwaliteiten van de appartementen?

‘Het gebouw bestaat uit vier volumes. Elk volume heeft zijn eigen type appartementen met unieke kwaliteiten, onderling variëren ze sterk in grootte en oriëntatie. Het interieur kenmerkt zich door een moderne vormgeving en een verfijning, die zowel soberheid als luxe uitstraalt. De Waterlofts liggen op straatniveau, met een terras aan het water, waar je je eigen bootje kunt aanleggen. De Atelierlofts lenen zich goed voor werken aan huis. Sommige beschikken zelfs over een autolift waarmee je je auto ín je huis rijdt. De Panoramalofts zijn heel uiteenlopend qua grootte, flexibel in te delen en hebben een loggia. Deze kun je in de winter afsluiten, om een wintertuin te creëren. De Skylofts, helemaal bovenin het gebouw, zijn er enkel- en tweelaags. Allemaal hebben ze een breed balkon, van waar het uitzicht meer dan spectaculair is. Al zit het daarmee overal in het gebouw goed: je kijkt óf op het water óf op de skyline van Rotterdam.’

 

Hoe komt de toren aan zijn uitgesproken vorm?

‘De industriële sfeer van het eiland komt terug in de architectuur van de toren. Kort gezegd hebben we vier volumes ontworpen, waarvoor de schaal en de maatvoering van de omringende fabrieken model stonden. Alsof het containers in de haven waren, hebben we de volumes slordig gestapeld. De schaalsprongen die ontstaan, geven het gebouw karakter. Ook qua materiaalgebruik gaan we mee met de omgeving: het bakstenen metselwerk in de onderste lagen gaat over in robuust glas en staal naarmate je hoger komt.’

Hoe is de verbinding met de rest van de stad?

‘De Piekstraat ligt op Het eiland van Feijenoord in de Nieuwe Maas. Een plek waar Rotterdammers uit andere wijken niet zo snel komen. Dat gaat veranderen, want er zijn spannende plannen met en rondom het gebied. Zoals de bouw van Feyenoord City, de aanleg van het Mallegatpark en de restauratie van rijksmonument Villa van Waning, waar een café-restaurant in komt. Er wordt gesproken over de aanleg van een nieuwe stadsbrug, die Feijenoord met noord gaat verbinden. Die verbinding is er nu in de vorm van een veerpont, waar je ook je fiets op kunt meenemen. De verbinding met het openbaar vervoer is goed. Station Rotterdam Zuid bevindt zich op 7 minuten lopen van de Piekstraat; vanuit ons kantoor zitten we zó in de trein naar Schiphol.’

Wie verwacht je straks te kunnen verwelkomen, als je nieuwe buren?

‘Starters en creatieve pioniers. Maar ook gezinnen, hoor. Waarom niet? Hier vinden ze de ruime, betaalbare woningen die in het centrum zo schaars zijn. Plus alle voorzieningen die ze nu en in de toekomst nodig hebben: van fietsenstallingen tot een deelautosysteem in het gebouw, een Nassauhaven met een nieuwe speeltuin, basisscholen en kinderdagverblijven in de buurt.’